Kun je eigenlijk wel dood 'zijn'

Kun je eigenlijk wel dood zijn?
René, ik mag hem René noemen, Descartes zei 'Ik denk, dus ik ben' (Eigenlijk: "Je pense donc je suis")
De omkering van bovenstaande stelling 'Ik ben dus ik denk' is niet altijd waar. 
Eveneens is de ontkenning van de stelling niet waar. 'Ik denk niet dus ik ben niet'.
In de wiskunde wordt een stelling pas serieus genomen als deze ook stand houdt in negatie en als deze gespiegeld hetzelfde resultaat oplevert.
Descartes kon misschien niet zo goed rekenen. "Hij dacht wel maar rekende daar maar niet op".

Je moet helemaal niet beginnen aan mathematische bewijsvoering van filosofische stellingen of vraagstukken. Filosofie en mathematica zijn immers niet verenigbaar en dus ook niet vergelijkbaar. Toch worden dagelijks allerhande al dan niet diepzinnige filosofische beweringen als zijnde wiskundig vaststaande feiten geponeerd.

Maar goed, ik dwaal af. Kun je eigenlijk wel dood zijn
Lasciate ogni speranza, voi ch'entrate.Daar moet je dan wel eerst dood voor zijn en ook nog eens de pech hebben om naar de hel toe te moeten.
Is steen? Is brons? Ja, steen is en brons is, dood weliswaar maar is wel. Zijn en dood zijn dus verenigbaar.
Het is juist daarom dat Rodin zijn bekendste werk heeft kunnen maken.
Le Penseur, of zo je wilt Le Poète, de mediterende Dante.
Een dood bronzen beeld dat denkt en dus is. Je kunt dus dood zijn. Vraag maar aan Rodin.

Brons is dood. Leve brons.

Volgende keer ga ik denken.

Gij die hier binnentreedt, laat alle hoop varen (het opschrift op de poort van de hel in Dante Alighieri's Divina commedia, Inferno, Canto III, regel 9)

Reacties