Waarom stijgen die premies toch zo?



In veel reclameuitingen tref je de verleidende boodschap aan van bedrijven die jou als premiebetalende burger proberen over te halen om toch vooral het recht toe te passen om jouw 'gratis' bril of ander al dan niet medisch ongerief te claimen. Doe dit nu nog even snel voor het einde van het jaar. "Weet u wat? Om u al die poespas van het declareren en dergelijke te besparen nemen wij u dat ook uit handen, helemaal gratis!"
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet, je hebt er tenslotte voor betaald...

Op parkeerplaatsen zie je van die tentjes met mensen die 'gratis' het sterretje in je ruit repareren als paddenstoelen uit de grond schieten. Je zou toch zweren dat het sterretje er nog niet zat voordat je jouw bolide daar parkeerde. Gelukkig was er een oplettende tentbewoner die toevallig zag dat er een sterretje in jouw ruit zat en daarom maar even een kaartje tussen jouw raam en het rubber van de ruitenwisser heeft geschoven om aan te geven dat de nomade op dat parkeerterrein is neergestreken om speciaal voor jou het sterretje geheel gratis te repareren. Je moet alleen wel even jouw verzekeringspapieren meenemen.

Haal nu snel nog uw bril zo voor het einde van het jaar, dan is deze nog helemaal gratis. Weet u wat, als u er nu een haalt krijgt u er nog eentje bij! Ook helemaal gratis!

Kom bij ons een gratis hoortest doen en we hebben voor een ieder wel een gratis hoortoestel. Hoortoestel, dat heette vroeger nog gewoon een gehoorapparaatje... Ook al heb je nog zo'n goed gehoor, je kan bij wijze van spreken een briefje van vijf achter je op de grond horen vallen, het bedrijf wil graag verkopen en heeft er natuurlijk baat bij om je ervan te overtuigen dat je natuurlijk niet stokdoof bent maar om dat voor te zijn zou een beetje gehoorondersteuning wel erg goed voor u zijn. "Betalen? Nee hoor!", zegt de vriendelijke medewerker van het supersympathieke gehoorondersteuningsbedrijf. "Nee hoor, het kost u helemaal niets! Dat moeizame declareren bij de verzekeraar nemen we speciaal voor u helemaal uit handen, u hoeft hier verder niets voor te doen. Mag ik uw zorgpas even hebben aub?"

Die bril, daar heb je recht op, daar heb je tenslotte al voor betaald... Dat sterretje dat kan 'gratis' gerepareerd worden, je hebt er tenslotte al voor betaald. Dat hoortoestel geheel gratis, je hebt er tenslotte al voor betaald.

Deze manier van reclame maken zorgt er voor dat we toch echt meer premie moeten gaan betalen.
De idee van verzekeren was toch echt dat als je iets (onvoorziens) op een bepaald moment nodig hebt dat de verzekeraar daar dan een bijdrage aan levert of de rekening geheel voor zich neemt.

Verzekeraars zijn geen charitatieve instellingen, verzekeraars moeten ook aan het groeidogma voldoen. Meer omzet, die krijg je door mensen vooral aan te sporen om te claimen. Dan kunnen de premies namelijk weer omhoog. De verzekeraars gebruiken bedrijven als vazallen om aan hun behoefte te voldoen. Ondertussen leggen de verzekeraars de schuld neer bij de verzekerden.  Die premies moeten wel omhoog want al die verzekerden zijn tegenwoordig toch zulke calculerende burgers geworden...

Mag het gewoon afgelopen zijn met het mensen op kosten jagen of het verleiden daartoe? De premies zouden helemaal niet of weinig hoeven te stijgen als er geen reclame meer gemaakt mag worden voor 'gratis' spullen. Want, gratis en voor niets, iedereen weet het, alleen de zon komt daar voor op.



Ons sterretje*,  luister** goed, kijk er niet in want het risico bestaat dat je dan  misschien wel een bril, rood-wit gestreepte stok of een geleidehond nodig hebt en dat heeft weer een negatief effect op de premies.

* De zon.
** Al dan niet met hoortoestel.

Reacties